İstanbul’a hayat verecek proje: 600 yıllık tarih canlanıyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Tersane İstanbul Projesi alanında incelemelerde bulunmasının akabinde yaptığı açıklamada, yaklaşık 150 yıldır sivillere kapalı olan alanda, tarihi dokuyu koruyarak vatandaşların tekrar Haliçle buluşmasını amaçladıklarını belirterek, “1,8 kilometrelik kıyı çizgisini bir buçuk yüzyıldan sonra insanımızla buluşturmuş olacağız. Projenin tamamlanması ile toplam alanı 83 bin 300 metrekare olan 26 tescilli tarihi yapıyı da restore ederek kullanımına kazandıracağız.” dedi. Tersane İstanbul’un tarihi Osmanlı tersanelerini yine İstanbul’un kalbine taşıyacağının da altını çizen Bakan Uraloğlu, “Tersane İstanbul 4 fazda inşa ediliyor. Şu anda proje genelinde ilerleme düzeyimiz yüzde 69. Halka açılacak birinci faz kapsamında olan 25. ve 26. blokların kısmi kabulünü 11 Haziran’da yaptık. Bu yıl bitmeden birinci fazın tamamlanmasını hedefliyoruz.” diye konuştu. Yaklaşık 889 milyon dolarlık dev yatırımı kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirdiklerini vurgulayan Uraloğlu, projenin 45 yıllık işletme müddetince de hazineye toplamda 1 milyar 346 milyon kira geliri kazandıracağını vurguladı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Osmanlı İmparatorluğu’ndan 600 yıllık bir mirası çağdaş bir hayat alanı olarak kente geri kazandıracak Tersane İstanbul Projesi’ni yerinde inceleyerek, açıklamalarda bulundu. Bakan Uraloğlu yaptığı açıklamada, “Burada bulanan tarihi tersanemiz Tersane-i Amire, Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethinden iki yıl sonra, 1455’te kuruldu. Fatih Sultan Mehmet sonrasında yeni kızaklar ile savaş gemisi imalinde kullanılan havuzlar inşa edilerek tersane gelişmeye devam etti. Burası 16 ve 17. yüzyıllarda Akdeniz Bölgesi’nde yer alan en büyük tersanelerdendi.” Tabirlerini kullandı.

“TARİHİ DOKUYU KORUYARAK VATANDAŞLARIMIZI TEKRAR HALİÇLE BULUŞTURMA MAKSADINI TAŞIYORUZ”

Tersanenin, Cumhuriyet Periyodunda askeri ve sivil gemilerin üretimi, bakımı ve tamiratında kullanıldığını anımsatan Uraloğlu, proje alanının son 30 yılda tersane fonksiyonunu yitirdiğini kaydederek, “Bu nedenle tarihi tersanemizin karakterini koruyarak bu alanı gelecek kuşaklara aktarmak için Tersane İstanbul projesini geliştirdik. Bilhassa yaklaşık 150 yıldır sivillere kapalı bu alanda, tarihi dokuyu koruyarak vatandaşlarımızı tekrar Haliçle buluşturma emelini taşıyoruz.” Dedi.

Uraloğlu, proje kapsamında kıyı şeridinde yürüyüş ve bisiklet parkurları, kafe ve dinlenme yerleri, toplumsal aktivite alanları ve bin kişilik cami ile kütüphane de yapılacağını belirterek, “Gençler ve öğrenciler için tecrübe odaklı aktivite alanları, tarihi yarımadanın turizmini destekleyen konaklama alanları, 70’er yatlık 2 yat limanı ve su sporları alanları oluşturuyoruz. Böylelikle 1,8 kilometrelik kıyı çizgisini bir buçuk yüzyıldan sonra insanımızla buluşturmuş olacağız.” sözlerini kullandı. 

“İSTANBUL’UN MARKA PAHASINA KIYMETLİ BİR KATKIDA BULUNUYORUZ”

Projenin tamamlanması ile toplam alanı 83 bin 300 metrekare olan 26 adet tescilli tarihi yapıyı da restore ederek kullanımına kazandıracaklarını belirten Bakan Uraloğlu, “Özetle bu eşsiz bölgenin hem sanayi mirasına sahip çıkıyor hem de İstanbul’un marka pahasına kıymetli bir katkıda bulunuyoruz. Tersane İstanbul; tarihi Osmanlı tersanelerini tekrar İstanbul’un kalbine taşıyacak, gözlerden uzak kalan tersane bölgesi; güçlü geçmişini gözler önüne seren örnek bir müdafaa yaklaşımıyla, tekrar kent hayatının canlı bir modülü olacak.” diye konuştu. 

“BU YIL BİTMEDEN BİRİNCİ FAZIN TAMAMLANMASINI HEDEFLİYORUZ”

Bakan Uraloğlu, 1.8 kilometre kıyı bandına sahip Tersane İstanbul’un 4 fazda inşa edildiğini kaydederek, 23 Şubat 2019’da temelin atılarak çalışmalara başlandığını anımsattı. Uraloğlu, proje genelinde ilerleme düzeyinin yüzde 69 olduğunu belirterek, “Halka açılacak birinci faz kapsamında olan 25. ve 26. blokların kısmi kabulünü 11 Haziran’da yaptık. Bu yıl bitmeden birinci fazın tamamlanmasını hedefliyoruz. Osmanlı periyodunda torpido fabrikası olarak kullanılan yapının onarımı bitince ulusal ve memleketler arası tertipler ile hizmet vermeye başlıyor olacağız.” dedi. 

“HAZİNEMİZE TOPLAM 1 MİLYAR 346 MİLYON DOLAR KİRA GELİRİ KAZANDIRMIŞ OLACAĞIZ”

Uraloğlu, yaklaşık 889 milyon dolarlık dev bir yatırım olan projeyi kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirdiklerinin altını çizerek, “45 yıllık işletme müddetince de hazinemize toplam 1 milyar 346 milyon dolar kira geliri kazandırmış olacağız. Tersane İstanbul projesini hem İstanbul hem de Türkiye için çok kıymetli bir kazanım olarak görüyorum. Tarihi simge yapılarıyla; dört mevsim İstanbullular için tanınan bir kültür-sanat aktiflikleri merkezi olacağına inanıyorum. Bölgenin tarihi dokusuyla ahenk içindeki mimarisiyle gerek İstanbullular gerek yerli ve yabancı turistler için bir çekim noktası haline gelecektir.” biçiminde konuştu. 

“İSTANBUL’UN ULAŞIM VE BAĞLANTI ALTYAPISI İÇİN YAKLAŞIK 1 TRİLYON 184 MİLYAR 556 MİLYON LİRA YATIRIM”

Uraloğlu, Tersane İstanbul’un binlerce şahsa istihdam oluşturacağını ve milyonlarca ziyaretçi ağırlayacağını belirterek, İstanbul’un ulaşım ağının gelişmiş olmasının da turizm faaliyetlerinin gelişmesi açısından çok kıymetli olduğunu kaydetti. Uraloğlu, “Ulaşım seyahati mümkün kılar ve ulaşım sistemlerinin gelişimi turizm ve ticareti canlandırır. Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde İstanbul’u Avrupa’nın ve dünyanın en gelişmiş kentlerinden biri haline getirmek için dev projeler inşa ettik. Son 22 yılda İstanbul’un ulaşım ve irtibat altyapısı için yaklaşık 1 trilyon 184 milyar 556 milyon lira yatırım gerçekleştirdik.” dedi. 

“SON 22 YILDA BÖLÜNMÜŞ YOL UZUNLUĞUNU 350 KİLOMETREDEN 795 KİLOMETREYE ÇIKARDIK”

Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Çamlıca Kulesi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara ve İstanbul-İzmir Otoyolları ve İstanbul-Ankara Yüksek Süratli Tren Sınırı üzere dev yatırımları hayata geçirerek, İstanbul’u çağdaş ve efektif bir ulaşım altyapısı ile hayallerin ötesinde farklı bir noktaya taşıdıklarını belirten Uraloğlu, “İstanbulluların ömür kalitesini yükselttik ve İstanbul’u çok değerli bir marka kente dönüştürdük. Son 22 yılda; bölünmüş yol uzunluğunu 350 kilometreden 795 kilometreye, BSK kaplamalı yol uzunluğunu 356 kilometreden 847 kilometreye çıkardık. 3 bin 410 metre uzunluğunda 68 köprüsü vardı, biz köprü sayısını 952’ye, toplam köprü uzunluğunu da 115 bin 257 metreye yükselttik.” dedi. 

“MARMARAY İLE AÇILDIĞI GÜNDEN BU YANA YAKLAŞIK 1 MİLYAR 165 MİLYON YOLCU TAŞIDIK”

Uraloğlu, İstanbul’un 932 metre uzunluğunda yalnızca 3 tüneli olduğunu anımsatarak12 tünel daha yaptıklarını ve tünel uzunluğunu 22 bin 401 metreye çıkardıklarını bildirdi. Uraloğlu, “Bu köprü ve tünellerimiz ile İstanbul kent içi trafiğine adeta nefes aldırdık. Marmaray ile açıldığı günden bu yana yaklaşık 1 milyar 165 milyon yolcu taşıdık.” diye konuştu.

Uraloğlu, İstanbulluların ve İstanbul’a gelen ziyaretçilerin kent içinde daha süratli ve kolay ulaşım imkanına kavuşması içinde kent içi raylı toplu nakliyecilik altyapısının gelişmesi ismine da çok kıymetli projeler hayata geçirdiklerini anımsatarak, “Bakanlık olarak İstanbul’da son olarak hizmete aldığımız Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu’nun 14 kilometre uzunluğundaki Arnavutköy-İstanbul Havalimanı kesitiyle 161,7 kilometre çizgi inşa ettik. İstanbul’da inşa ettiğimiz 7 raylı sistem sınırından toplam 25,3 kilometre uzunluğundaki; Levent-Hisarüstü Metrosu, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu, Başakşehir-Çam ve Sakura Kent Hastanesi-Kayaşehir Metrosu ve Bakırköy Sahil-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar Kirazlı Metrosu’nun imalini Bakanlık olarak biz tamamladık ve İstanbul Büyükşehir Belediyesine devrettik.” Tabirlerini kullandı. 

“YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ ÜZERİNDEKİ DEMİRYOLU KONTAĞI İLE MARMARAY’A ALTERNATİF İKİNCİ BİR DEMİRYOLU SINIRINA DAHA KAVUŞACAĞIZ”

Uraloğlu, toplam 122,4 kilometre uzunluğundaki; İstanbul MARMARAY ve Gebze-Halkalı Banliyö Sınırı, Gayrettepe-Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metrosu ve Sirkeci-Kazlıçeşme Raylı Sistem sınırının işletmesinin sorumluluğunu ise Bakanlık olarak üstlendiklerini de belirterek, “Şu anda Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu’nun Halkalı-Arnavutköy Bölümünde ve Altunizade-Çamlıca Camii-Bosna Bulvarı Metrosunda üretim çalışmalarına hızla devam ediyoruz. Tekrar, Halkalı-Kapıkule süratli tren projemizin üretim çalışmaları sürüyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinde hayata geçireceğimiz demiryolu kontağı ile İstanbul Boğazı üzerinde Marmaray’a alternatif ikinci bir demiryolu sınırına daha kavuşacağız ve İstanbul’un milletlerarası yük taşımacılığındaki pozisyonu daha da güçlenecek.” halinde konuştu. 

ANKARA İSTANBUL ORTASI 80 DAKİKA OLACAK

Uraloğlu, İstanbul-Ankara Yüksek Süratli Tren sınırından sonra büsbütün yeni bir sınır olacak Ankara-İstanbul Üstün Süratli Tren Sınırı projesini gündeme alarak ön projeleri tamamladıklarını belirterek, “Süper süratli tren çizgimizin güzergâh uzunluğu 344 kilometre olacak. Saatte 350 kilometre sürate ulaşacak trenlerimizle seyahat müddetini 80 dakikaya indireceğiz.” dedi. 

“İSTANBUL, HAVACILIK ALANINDA DÜNYANIN EN BÜYÜK GLOBAL TRANSİT MERKEZLERİNDEN BİRİ HALİNE GELDİ”

İstanbul Havalimanı’nın da dev kapasitesiyle, Türkiye’yi memleketler arası bir aktarma merkezi yaptığını ve Türkiye’yi global havacılıkta tepeye taşıdığını da bildiren Uraloğlu, “Bugün İstanbul, havacılık alanında dünyanın en büyük global transit merkezlerinden biri haline gelmiş durumdadır. Her yıl Avrupa’nın en ağır havalimanları ortasında birinciliği kaptırmayan İstanbul Havalimanımız muvaffakiyetini her geçen gün artan yeni uçak trafiği ve yolcu rekorlarıyla da devam ettirmektedir.” Sözlerini kullandı. 

“ÇAMLICA KULESİ’Nİ HİZMETE AÇILDIĞINDAN BU YANA 1 MİLYON 871 BİN ÜSTÜNDE KİŞİ ZİYARET ETTİ”

Dünya’da birinci kez bir haberleşme kulesinden birebir anda 100 adet FM radyo yayını yapabilen Çamlıca Kulesi ile Çamlıca zirvelerinde dağınık halde bulunan 33 adet demir yığınını kaldırarak İstanbul’un siluetine kıymetli bir katkı sağladıklarının altını çizen Uraloğlu, “İstanbul’un silüetini, tarihi simgelerini ve doğal hoşluklarını panoramik görüntülerle sunan Çamlıca Kulesi her gün ziyaretçi akınına da uğruyor. Çamlıca Kulesi’ni hizmete açıldığı 29 Mayıs 2021 tarihinden bu yana 1 milyon 871 bin üstünde kişi ziyaret etti.” diye konuştu.

Projeleri mimari estetikleriyle eşsiz yapılar olarak inşa ettiklerini vurgulayan Bakan Uraloğlu, sözlerine şu biçimde devam etti:

“Tüm projelerimiz estetik ve özgün mimarileri ile Türkiye’yi birinci defa gören yabancı ziyaretçiler üzerinde son derece olumlu tesirler bırakıyor. Bu noktada hayata geçireceğimiz tüm projeleri turizmin gelişmesi açısından da kıymetlendirerek, taşıdıkları bu özel mana nedeniyle de daima estetik ve özgün mimari gözeterek yapmaya devam edeceğiz. Bu kanılarla Tersane İstanbul projesini bu etaba getiren en üst kademesinden en alt kademesine kadar tüm yüklenici firma ve Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü çalışanlarına teşekkür ediyor, muvaffakiyetlerinin devamını temenni ediyorum.” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir